Ihan tavallinen työpäivä

Kirjoitin otsikon ja aloin miettiä, millainen on mun ihan tavallinen työpäivä...?

Mulla on harvoin kahta samanlaista päivää peräkkäin. Työpäivät noudattaa yleensä kuitenkin jota kuinkin samaa kaavaa, menen töihin seiskaksi ja pääsen viideltä. Kaikki, mikä tapahtuu tuona aikavälinä, voi olla mitä vaan maan ja taivaan väliltä :D Suoritan täällä siis mun asiakaspalveluharjoittelua. Asiakaspalvelu on mulle ennestään hyvinkin tuttua mm. yli kymmenen vuoden ravintola-alan kokemuksella. 

Aloitan päivän yleensä joka aamu aamiaistarjoilulla. Aamiaisella hoidan aamiasístarjoiluun kuuluvia tehtäviä ja se on myös hyvä hetki kysellä asiakkaiden kuulumisia. Aamiainen päättyy klo 10.30, jonka jälkeen yleensä vielä jään hetkeksi ravintolan puolelle hengailemaan ja laittamaan paikkoja kuntoon lounasta varten. Vaikka teenkin täällä mun asiakaspalveluharjoittelua, ravintola-alan kokemuksesta on mulle täällä ihan korvaamaton apu. Aamiaisen jälkeen työpäiväni kulku on aika pitkälti omissa käsissäni. 

Yleensä käyn ennen puolta päivää respassa tsekkaamaassa kuluvan viikon retkiohjelmaa ja kartoitan tilannetta, kenelle kannattaa myydä ja mitä. Teen myös itselleni joka päivä uuden listan, josta näen helposti mm. asiakkaiden check out-päivät, jo tehdyt retket jne. Listaan kirjaan myös lähiaikoina tehtävät retket, niiden osallistujamäärät ja hinnat yms. Jossain vaiheessa päivää palaveeraan yleensä myös oppaan kanssa ja käydään vähän läpi ajankohtaisia asioita. 

Päivän yksi parhaimmista osuuksista, eli tietenkin lounas, sijoittuu aikavälille 12-13, riippuu vähän miten ehdin :)

                                                                           Työasua


Oon niin onnellinen, että saan joka päivä aloittaa mun työt tällä näkymällä <3


Lounasta :)

Lounaan jälkeen yleensä kiertelen allasalueella ja esimerkiksi promoan retkiä ja Aalto-ravintolan teemailtoja tai muuten vaan juttelen asiakkaiden kanssa. 

Aina ennen check iniä huoneet tulee vielä tarkistaa ja se kuuluu myös toimenkuvaani. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että house keepingin siivouksen jälkeen joku respasta tai minä tarkistamme vielä, että huoneet ovat moitteettomassa kunnossa ja varmistamme myös, että etukäteen tilatut jutut, esimerkiksi kuohuviini valmiiksi huoneeseen, hedelmäkori tms. ovat mintissä ja valmiina. 




                                            Kuvassa on Family Villa sisältä ja ulkoa. Kaikki Family Villat on                kaksikerroksisia ja niistä löytyy mm. oma Jacuzzi parvekkeelta.

Family Villat ulkopuolelta

Mun työpäivään saattaa myös kuulua tavalla tai toisella spessuasiakkaista huolenpito, ongelmien ratkaisu ja asiakkaiden auttaminen, asiakkaan kanssa sairaalassa asiointi, pankissa tai ostoksilla asiointi, retkillä mukana olo ja esimerkiksi torstaina lähden yhden pariskunnan kanssa Nakhon Si Thammaratiin ostoksille. 

Tää mun työ vaatii tosi paljon oma-aloitteisuutta, sosiaalisuutta ja   ongelmanratkaisukykytaitoja. Ja just noita juttuja rakastan ihan yli kaiken. Oon "aika kova" höpöttämään ja täällä saan tehdä sitä työkseni, voiks olla parempaa? Työ on ajoittain myös aika rankkaa, koska täällä on ihan hirveen kuuma ja välillä seisoskelen vaikka kuinka kauan asiakkaiden kanssa rannalla. 

Koko ajan pitää olla myös tilanteen tasalla, oikeestaan kaikesta, kaikkien asiakkaiden kaikista asioista, sekä respan, ravintolan ja retkien tapahtumista. 
Oon täällä se tyyppi, joka välittää tietoja eri osastojen välillä sekä asiakkaiden ja hotellin välillä. Niin ihanaa kun täällä onkin, välillä on kovin turhauttavaa, kun täällä ei ole tapana sanoa "ei". Jos esimerkiksi kysyn onko joku asia hoidettu, saan aina vastauksen "kyllä". Saatan kysyä viisi, kuusi kertaa ja aina saan myöntävän vastauksen. Kun käyn tarkistamassa asian, niin sitä ei ole hoidettu....Tää välillä hankaloittaa mun työtä suuresti ja on ehkä suurin ero suomalaiseen työkulttuuriin... Myös ajoittainen kileimuuri turhauttaa, joskin aika harvoin.

Vaikka teen suht paljon täällä töitä (50h/vko), en vaihtais päivääkään pois ja aina meen töihin hyvällä mielellä. Meillä on Aavassa ihan supertiimi ja kaikkien kanssa on tosi kivaa. Oon saanu töistä tosi hyviä ystäviä ja uskon, että tulen pitämään ainakin osan kanssa vielä jatkossakin yhteyttä:)



PS. Yks päivä piti kerätä kookokset palmusta pois ja paikalle kutsuttiin kookosmies, joka tosta noin vaan kiipes ylös, rööki toisessa kädessä :D Oli aika hurjannäköstä, kun ei ollut mitään köysiä tms.

-L

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Songkran

Sabai dee mai?

Kin khao reu yang?